Piasta i łożysko koła samochodowego

Producenci
Opcje przeglądania
Model

Czyść filtry

Łożysko i piasta koła samochodowego to podstawowe elementy całego układu jezdnego. Element ten zapewnia toczenie umieszczonego na osi koła, utrzymując oś w potrzebnym położeniu. W hurtowni motoryzacyjnej Sambert znajdziesz kompletne piasty z łożyskiem w najlepszych cenach od renomowanych producentów - SKF, FAG, Febi Bilstein, Optimal, GSP czy BTA. Bogata oferta gotowych zestawów na przednią i tylną oś umożliwia idealne dopasowanie produktu do modelu i marki Twojego auta. Znajdziesz u nas wszystkie części samochodowe do układu zawieszenia, których potrzebujesz!

Czytaj dalej

Cena: 103,00 zł

na wyczerpaniu Wysyłka w 24 godziny

szt.
Cena: 103,00 zł

na wyczerpaniu Wysyłka w 24 godziny

szt.
Cena: 103,00 zł

na wyczerpaniu Wysyłka w 24 godziny

szt.
Cena: 103,00 zł

na wyczerpaniu Wysyłka w 24 godziny

szt.
Cena: 57,00 zł

na wyczerpaniu Wysyłka w 24 godziny

szt.
Cena: 57,00 zł

na wyczerpaniu Wysyłka w 24 godziny

szt.
Cena: 57,00 zł

na wyczerpaniu Wysyłka w 24 godziny

szt.
Cena: 57,00 zł

na wyczerpaniu Wysyłka w 24 godziny

szt.
Cena: 81,00 zł

na wyczerpaniu Wysyłka w 24 godziny

szt.
Cena: 81,00 zł

na wyczerpaniu Wysyłka w 24 godziny

szt.
Cena: 81,00 zł

na wyczerpaniu Wysyłka w 24 godziny

szt.
Cena: 81,00 zł

na wyczerpaniu Wysyłka w 24 godziny

szt.
Cena: 113,00 zł

na wyczerpaniu Wysyłka w 24 godziny

szt.
Cena: 113,00 zł

na wyczerpaniu Wysyłka w 24 godziny

szt.
Cena: 113,00 zł

na wyczerpaniu Wysyłka w 24 godziny

szt.
Cena: 113,00 zł

na wyczerpaniu Wysyłka w 24 godziny

szt.
Cena: 35,00 zł

na wyczerpaniu Wysyłka w 24 godziny

szt.
Cena: 35,00 zł

na wyczerpaniu Wysyłka w 24 godziny

szt.

 

Czym jest łożysko koła w samochodzie?

Łożysko koła to część urządzenia technicznego, której zadaniem jest umożliwienie swobodnego ruchu koła w trakcie jazdy. Razem z piastą stanowią element łączący koła z samochodem. Zgodnie z obowiązującym podziałem zarówno łożysko, jak i piasty koła można podzielić ze względu na konstrukcję na dwa rodzaje - te stosowane w prostej konstrukcji tylnej osi z nieruchomą bieżnią wewnętrzną łożyska oraz te stosowane w pojazdach z hamulcami tarczowymi na tylnej osi i niezależnym zawieszeniem.

Zasadniczo łożyska występują w trzech generacjach - pierwsze z nich to kompaktowe łożyska wymienne (składające się z zespołu dwóch łożysk w szczelnej obudowie), drugie to moduły łożyska z piastą, a trzecie o łożyska wyposażone w dodatkowe kołnierze do montażu tarczy hamulcowej. Ostatnia generacja wspomaga m.in. pracę systemów ABS, a dodatkowo jest niezwykle prosta w montażu - wystarczy przykręcić łożysko kilkoma śrubami.

Piasta i łożysko koła – budowa

Budowa łożyska wraz z piastą samochodu jest niezwykle prosta i obejmuje elementy takie jak: pierścień zewnętrzny, element toczny, pierścień wewnętrzny oraz separator (polimerowy, stalowy, wytłoczony, mosiężny). Łożysko opiera się na bieżni zewnętrznej, która pozostaje nieruchoma, podczas gdy w ruch wprawiana jest bieżnia wewnętrzna. Przez środek bieżni przebiega czop przegubu zakończonej gwintem i frezem. Na to zakończenie nakłada się nakrętkę ściskającą łożysko i utrzymującą wszystkie elementy mechanizmu w całości.

Sposób działania łożyska koła

Ruch obrotowy jest możliwy dzięki optymalnej budowie łożyska w samochodzie odpowiadającej za mocowanie koła do piasty lub zwrotnicy, co wpływa na sterowność pojazdu. Łożysko do koła i współpracująca z nim piasta to elementy, które łączą koła z konstrukcją auta. Łożysko odpowiada za mocowanie i stabilizację koła. Dzięki łożysku koło może obracać się na nieruchomych osiach zawieszenia. Najogólniej mówiąc łożyska przyjmują i przenoszą obciążenie na pozostałe ruchome elementy konstrukcji.

Typowe objawy awarii łożyska koła

  • niepokojące dźwięki wydobywające się z wewnątrz mechanizmu - buczenie, wycie, stukot czy szum (w trakcie jazdy, hamowania i/lub pokonywania zakrętów),
  • drgania w okolicy kół,
  • ściąganie pojazdu na jedną ze stron,
  • drgania kierownicy,
  • wyczuwalny luz w kole.

Objawy zużycia łożyska w kołach samochodu są łatwe do wykrycia. Jeżeli zauważysz którykolwiek z nich, warto sprawdzić stan techniczny łożyska u mechanika. Najczęściej objawy awarii wynikają ze słabej jakości materiału, zdarza się jednak, że przyczyną problemów z łożyskiem do samochodu jest również nieprawidłowy montaż.

Wymiana łożyska koła samochodowego

Wymiana łożyska do kół samochodowych powinna odbywać się regularnie - średnio co 100-150 tysięcy kilometrów. W większości przypadków wystarczy wymieniać łożysko do samochodu co kilka lat. Najbardziej na eksploatację narażona jest przednia część piasty, tylne łożysko piasty nie wymaga tak częstej wymiany. Trwałość łożyska do kół to tak naprawdę liczba obrotów i godzin pracy, którą łożysko jest w stanie przetrwać do momentu wystąpienia pierwszych oznak zużycia. Aby przedłużyć żywotność łożysk, należy zadbać o ograniczenie przeciążeń i siły działających na stan łożyska podczas jazdy samochodem. Warto również zadbać o stosowanie oleju i/lub smaru dobranego do indywidualnych potrzeb pojazdu.

W sklepie motoryzacyjnym Sambert gwarantujemy najlepsze ceny łożyska do samochodu. Chcesz się przekonać? Odwiedź nasz sklep, a otrzymasz wysoką jakość w atrakcyjnej cenie. Jesteśmy ekspertami od motoryzacji i właśnie dlatego nasza oferta obejmuje również inne autoczęści, dzięki czemu w jednym miejscu kupisz wszystko, czego potrzebujesz, aby zagwarantować sobie komfortową i bezpieczną jazdę.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl