Jak podłączyć kable rozruchowe?

Z:
Jak podłączyć kable rozruchowe?

Rozruch akumulatora z kabli pozwala uruchomić silnik o każdej porze roku. Nie tylko w trakcie zimy. Akumulator może rozładować się również w środku lata. Czy wiesz, jak podłączyć kable do akumulatora w samochodzie? To bardzo proste.

Akumulator rozruchowy to bardzo ważna część układu elektrycznego każdego samochodu. Bez względu na to, czy auto ma silnik benzynowy, silnik diesla, czy napęd hybrydowy, pod jego maską znajduje się akumulator. Co ciekawe, akumulator rozruchowy 12 V znajdziesz też w samochodzie z napędem elektrycznym BEV. W samochodach z silnikami spalinowymi akumulator rozruchowy musi zasilić rozrusznik, a także wiele innych podzespołów (elektronikę sterującą, elektryczną pompę paliwa w baku, układ wspomagania rozruchu w dieslu, układ zapłonowy w silniku benzynowym). Jeśli nie ma wystarczającej ilości prądu, Twój kluczyk albo Twoja karta są bezużyteczne. Gdy dojdzie do całkowitego rozładowania akumulatora, nie otworzysz samochodu za pomocą centralnego zamka. Musisz wtedy skorzystać ze standardowego zamka mechanicznego i grotu kluczyka, który jest ukryty w obudowie kluczyka elektronicznego.

Kiedy dochodzi do rozładowania akumulatora?

Do rozładowania akumulatora dochodzi na wiele sposobów. Każdy akumulator podlega naturalnym procesom samorozładowania. W bardzo niskich temperaturach (podczas mrozu) i w bardzo wysokich temperaturach (w trakcie letnich upałów) proces samorozładowania bardzo przyspiesza. Jeśli auto nie jest eksploatowane przez kilka dni, może dojść do głębokiego rozładowania akumulatora. Aby temu zapobiec, warto stosować prostownik i doładowywać akumulator. Jeśli kierowca często jeździ tylko na krótkich trasach, alternator nie może naładować akumulatora do pełna. To również przyspiesza zużycie akumulatora.

Bardzo duży pobór prądu po wyłączeniu silnika również może doprowadzić do rozładowania akumulatora. Po wyłączeniu silnika akumulator musi zasilać pamięć sterowników, centralny zamek i alarm. Zwarcia w instalacji, zastosowanie dodatkowego odbiornika prądu (dodatkowe alarmu albo stacji multimedialnej), pozostawienie włączonej lampki we wnętrzu auta (np. oświetlenia bagażnika) prowadzą do całkowitego rozładowania akumulatora. Do uszkodzenia akumulatora może też dojść na skutek awarii odbiorników prądu (zwarcia w sterowaniu oświetleniem wewnętrznym i zewnętrznym), zwarć w instalacji elektrycznej, a nawet zabrudzenia akumulatora. Zanieczyszczenia na obudowie wywołują tak zwane prądy błądzące, które też mają wpływ na rozładowywanie podzespołu.

Musisz też pamiętać, że akumulator samochodowy zużywa się w trakcie eksploatacji auta. Przyjmuje się, że odpowiednio eksploatowany akumulator służy średnio 5 lat. Na przestrzeni czasu, na skutek wyeksploatowania, zmniejsza się pojemność akumulatora. A to sprawia, że zagrożenie głębokim rozładowaniem jest zdecydowanie bardziej realne.

Poznaj naszą ofertę kabli rozruchowych

Sprawdź

Objawy uszkodzenia sworznia wahacza

Nie da się ukryć, że konieczność wymiany sworznia wahacza lub jego naprawy poprzedzona jest charakterystycznymi objawami. Nie przechodź obok nich obojętnie! Świadomość ich występowania może ustrzec Cię przed potencjalnie niebezpieczną sytuacją.

Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na nietypowe dźwięki. Stukanie, zarówno głuche, jak i metaliczne, dochodzące spod zawieszenia, nasilające się podczas jazdy po nierównościach oraz skrzypienie podczas wykonywania wolnych manewrów (np. w trakcie skręcania), może wskazywać na awarię sworznia wahacza lub sugerować zużycie gumy sworznia.

Oczywistym objawem jest także znaczne pogorszenie jakości prowadzenia pojazdu. Trudności w utrzymaniu prostego toru jazdy czy charakterystyczne ciągnięcie w jedną stronę to jedne z najwyraźniejszych sygnałów usterki. O zużyciu wahacza świadczy też zauważalny luz na kierownicy (przy dynamicznych manewrach) oraz wibracje przenoszone na nadwozie.

Jak przygotować się do podłączenia kabli rozruchowych?

Aby móc uruchomić rozładowany akumulator samochodowy za pomocą kabli, musisz znaleźć inny pojazd ze sprawnym akumulatorem. To tak zwany dawca. Akumulator z innego pojazdu będzie źródłem energii dla rozrusznika i pozostałych układów w Twoim samochodzie. Dopiero po uruchomieniu silnika, Twój akumulator będzie ładowany przez alternator w Twoim aucie.

Musisz pamiętać, aby nie reanimować rozładowanego akumulatora w trakcie deszczu i opadów śniegu. Jest zbyt duże ryzyko doprowadzenia do zwarcia. Zwróć też uwagę na to, czy z akumulatora nie wycieka elektrolit. Mogło dojść do jego rozsadzenia. Jeśli tak jest, wymień akumulator na nowy.

Pamiętaj również, aby unikać reanimowania akumulatora w bardzo silnym mrozie, poniżej minus 20 st. Celsjusza. W takim akumulatorze mogło dojść do zamarznięcia elektrolitu. 

Kup kable przewody rozruchowe w niskiej cenie

Zobacz

Jak wybrać dobre kable rozruchowe?

Na co zwrócić uwagę, wybierając dobre kable rozruchowe? Kable powinny pozwolić na przesyłanie prądu rozruchowego o dużej wartości, np. 300-400 Amperów. Dobre kable są dość grube, bo ich przewody wewnętrzne pozwalają na przepływ prądu o dużych parametrach, a równocześnie z zewnątrz są pokryte grubą izolacją. Niezbędne jest też wyposażenie ich w wygodne, izolowane przyłącza, które umożliwią łatwe podłączenie. Dużym ułatwieniem jest zastosowanie przez producenta kolorowej izolacji i kolorowych „krokodylków” do podłączenia. Czerwony przewód służy do połączenia biegunów plus, a czarny przewód do biegunów minus.

Dobre kable rozruchowe (czasami stosuje się nazwę kable zapłonowe) kupisz w sklepie motoryzacyjnym Sambert. Komplet kabli rozruchowych wykonany jest z trwałych materiałów, pozwala na przepływ prądu o bardzo dużym natężeniu (do 400 A) i jest pokryty mocną izolacją w kolorze czarnym i czerwonym.  Kable mają długość 2,5 metra, co pozwoli na wygodne połączenie układów elektrycznych dwóch aut. Takie kable wystarczą Ci na wiele lat. 

Jak podłączyć kable rozruchowe do akumulatora? – schemat

  • Ustaw samochody obok siebie. Auto dawcy może stać naprzeciwko albo obok. Jeśli masz dobre kable o długości 2,5 metra, masz większą swobodę w korzystaniu z nich. W obydwu samochodach muszą być wyłączone silniki i wszystkie pozostałe odbiorniki prądu.
  • Zdejmij osłony biegunów akumulatora. W większości aut stosuje się tylko osłonę bieguna dodatniego. W innych możesz znaleźć osłony bieguna dodatniego i ujemnego.
  • Sprawdź, w jakim stanie są klemy akumulatora. Jeśli są skorodowane, przeczyść je drobnym papierem ściernym. 
  • Weź czerwony kabel rozruchowy. Połącz nim biegun dodatni akumulatora w samochodzie dawcy i biegun dodatni akumulatora w samochodzie biorcy.
  • Weź czarny kabel rozruchowy. Połącz nim biegun ujemny w samochodzie dawcy i masę w samochodzie biorcy. W samochodach karoseria i silnik przewodzą minus. Podłącz czarny zacisk przewodu rozruchowego do karoserii pod maską albo do bloku silnika. Znajdź miejsce, które jest czyste i nie jest pokryte żadną osłoną (czysty metal). 
  • Teraz możesz już odpalić samochód z kabli. Uruchom silnik w samochodzie dawcy. Odczekaj kilkanaście sekund. Wsiądź za kierownicę i uruchom silnik w swoim samochodzie. Pamiętaj, nie męcz rozrusznika, bo go uszkodzisz. Jeśli auto nie chce zapalić za pierwszym razem, odczekaj minutę i próbuj znów. Jeśli silnik się uruchomił, odczekaj kilkanaście sekund. Pozostaw samochód na biegu jałowym. 
  • Kierowca samochodu będącego dawcą prądu powinien wyłączyć silnik. Kiedy to zrobi, odłącz przewody rozruchowe, zaczynając od minusa. Zamontuj z powrotem osłony biegunów akumulatora. Zamknij maskę.

Czego unikać, podłączając kable rozruchowe?

Najczęstszy błąd to łączenie biegunów dodatnich i biegunów ujemnych akumulatorów za pomocą przewodów zapłonowych. Pamiętaj zawsze o tym, aby minus podłączyć do masy w swoim samochodzie.

Unikaj łączenia krokodylków przewodów zapłonowych, możesz doprowadzić do zwarcia i wybuchu akumulatora. Zwróć również uwagę na właściwe połączenie biegunów. Jeśli zamienisz bieguny, też możesz doprowadzić do wybuchu akumulatora w swoim aucie.

Czy warto wozić przewody rozruchowe w samochodzie przez cały rok?

Tak, jak wspomnieliśmy wcześniej, akumulator samochodowy może rozładować się o każdej porze roku. Przewody zapłonowe pozwolą Ci uruchomić auto i dojechać do domu.

Pamiętaj o ważnej rzeczy. Jeśli Twój akumulator nie pozwala na uruchomienie silnika, ale jeszcze pozwolił na otwarcie drzwi za pomocą centralnego zamka, to jest szansa na jego uratowania. Może być lekko zasiarczony, ale dalej może służyć. Jeśli jednak doszło do głębokiego rozładowania (w akumulatorze nie ma wystarczającej ilości prądu do uruchomienia centralnego zamka ani żadnego innego odbiornika prądu), to akumulator nadaje się do wymiany. Być może uda się uruchomić silnik, ale akumulator po głębokim rozładowaniu może mieć jedynie 30 procent początkowej pojemności. To sprawia, że będzie bardzo podatny na kolejne, głębokie rozładowanie.

Niedziela Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek Sobota Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień