Jak często wymieniać klocki i tarcze hamulcowe?
Tarcze i klocki hamulcowe to elementy, które w wyniku eksploatacji podlegają konieczności wymiany. Po czym poznać, że elementy uległy zużyciu i wskazana jest wizyta w warsztacie samochodowym?
Tarcze i klocki hamulcowe to elementy, które w wyniku eksploatacji podlegają konieczności wymiany. Po czym poznać, że elementy uległy zużyciu i wskazana jest wizyta w warsztacie samochodowym?
Klocki hamulcowe
Klocki hamulcowe to najważniejszy element układu hamulcowego. Wydaje się, że niepozorny, ale to od niego zależy bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego. Razem z tarczami pozwala na zmniejszenie prędkości samochodu lub jego całkowite zatrzymanie, gdy kierowca naciśnie pedał hamulca. Klocki pokryte są zużywalną okładziną cierną, która po określonym przebiegu wymaga wymiany.
Tarcze hamulcowe
Tarcze hamulcowe to po klockach drugi podstawowy element układu hamulcowego. Przymocowane są one do piast kół i obracają się wraz z nimi podczas jazdy. W wyniku naciśnięcia na pedał hamulca wytwarzane jest ciśnienie, mające wpływ na tłoczki hamulcowe. W efekcie tego zaciski z klockami hamulcowymi zostają przyciśnięte do tarczy i ocierając się powodują wyhamowanie samochodu.
Poznaj naszą ofertę klocków hamulcowych
Zużycie tarcz i klocków hamulcowych
Klocki ze względu na silne tarcie podczas hamowania wymagają na ogół dwa razy częstszej wymiany niż tarcze. Zazwyczaj ma to miejsce po przejechaniu ok. 20 – 40 tys. km. Ale za każdym razem należy pamiętać, aby zerknąć, w jakim stanie są tarcze. Oczywiście, taka sytuacja ma miejsce w przypadku samochodów standardowych. W autach sportowych tarcze zużywają się znacznie szybciej ze względu na szybszą jazdę i częste hamowanie z dużych prędkości.
Zużyciu najczęściej ulegają tarcze na przedniej osi, ponieważ to właśnie ona jest poddawana zazwyczaj większej sile hamowania. Znaczenie ma również styl jazdy i hamowania kierowcy. Przy bardziej dynamicznej jeździe, tarcze hamulcowe będą szybciej wymagały wymiany.
Kolejnym czynnikiem mającym udowodniony wpływ na częstotliwość wymiany elementów układu hamulcowego, jest jazda obciążonym samochodem. To sytuacja, która dotyczy przewoźników towarów.
Zwracać uwagę należy również na ewentualne awarie układu hamulcowego. Alarmującą może być sytuacja, gdy klocek nie całkiem odbija od tarczy i hamuje z mniejszą skutecznością.
Zestawy klocków i tarcz hamulcowych w niskiej cenie
Wymiana tarcz i klocków
Wymiana klocków hamulcowych jest konieczna zazwyczaj po przejechaniu 20 – 40 tys. km, gdy grubość okładzin spadnie poniżej 3 mm lub są nierównomiernie zużyte. W wielu samochodach jest to sygnalizowane zapaleniem się kontrolki na desce rozdzielczej, ale nie można tylko na tym polegać, ponieważ sygnał może być błędnie generowany. Taka sytuacja może mieć miejsce w starszych autach, gdzie klocki ulegają nierównomiernemu zużyciu, a czujniki nie są rozmieszczone na wszystkich klockach.
Sytuacją, która informuje nas o zużyciu klocków, a nie powinna mieć miejsca, jest dźwięk ocierania się metalowych płytek o tarczę. Oznacza to, że klocek jest już całkowicie pozbawiony warstwy ciernej, a to może doprowadzić do uszkodzeń tarczy.
Ogólnie przyjęte standardy mówią o tym, że tarcze wymieniamy co dwie wymiany klocków, ale pamiętajmy – to tylko teoria i nie możemy zapominać o ich regularnej kontroli. Stan ich zużycia należy sprawdzać przy każdej wymianie klocków.
Alarmujące powinny być drgania kierownicy, pulsowanie pedału hamulca, zmniejszenie skuteczności hamowania lub jakiekolwiek piski z okolicy kół, ponieważ mogą to być oznaki wyeksploatowania tarcz hamulcowych.
Hamujmy silnikiem
Nie każdy kierowca zdaje sobie z tego sprawę, ale ma wpływ na częstotliwość wymiany tarcz i klocków hamulcowych. Będą one ulegać wolniej zużyciu w przypadku hamowania silnikiem czyli wytracania prędkości poprzez redukcję biegów. W sytuacjach, gdy nie ma konieczności nagłego hamowania i silnego naciskania na pedał hamulca, lepiej zdjąć nogę z gazu, a auto spokojnie wytraci prędkość. Gdy wyczujemy, że samochód się „krztusi”, zmieniamy bieg na mniejszy i tak aż do redukcji do drugiego biegu. Wspomagamy się hamulcem dopiero, gdy jesteśmy bardzo blisko punktu zatrzymania. Częste i gwałtowne hamowanie skraca żywotność tarcz i klocków.
W kategorii
- Biały dym z rury wydechowej – co oznacza?
- Wymiana filtra powietrza - Co ile to robić i o czym pamiętać?
- Objawy zużycia żarówek ksenonowych - kiedy czas na nowe ksenony?
- Jak nakładać lub usunąć niewidzialną wycieraczkę z szyby?
- Chemia do prania tapicerki samochodowej - jakie produkty działają najskuteczniej?